“Hoe kan de zorg beter voor jullie bewoners?”

Met een mandje mandarijnen, een stapel kaartjes en rode harten gingen Sylvia Kessen van Loods en ik in gesprek met zorgmedewerkers van Liemerije: de ouderenzorgorganisatie in de regio Zevenaar. Ideeën te over – voor het te schrijven kwaliteitsplan – zo bleek uit de zeven gesprekssessies.

Medewerkers die dagelijks onder de bewoners zijn, weten waar het wringt. Wat blijft liggen. Wat zo fijn zou zijn voor cliënten, als dat wél zo kunnen. Bijvoorbeeld luisten naar je favoriete muziek van vroeger op je IPod of samen eten aan een met aandacht gedekte tafel. Zij hebben deze kennis en expertise.

Met een mandje mandarijnen op tafel, haalden wij hun ideeën op.

Waar en wanneer zijn extra handen nodig? Aan het bed, of bij het eten? In de nacht als bewoners wakker zijn of juist bij de start van de dag. Bij de dagelijkse verzorging of bij omgaan met complex gedrag. Wat een betrokken mensen! Het raakte ons.

Zeven locaties, zeven gesprekken én zeven keer anders.

Elke locatie heeft haar eigen bewoners, dynamiek en uitdagingen. De verpleegkundige, huiskamermedewerker, planner en woonbegeleiders deelden hun ideeën en dromen én benoemden concrete acties om meteen mee te beginnen. Met rode harten brachten ze focus aan. Deze ideeën verdienen een hartje. Dit gaan we doen!

En zo kwamen er gedragen en leesbare plannen voor elke woonlocatie.We horen terug van Liemereij dat de teams bezig met het aannemen van extra mensen. Plannen worden uitgevoerd en in de dagelijkse praktijk bijgesteld. Mooi zo hoort dat te gaan: “plan, do, check, act and adjust”.

Nieuwsgierig naar onze aanpak?

Sylvia Kessen en Elisan Henderickx

info@loods.nl of elisan@sprankelend-samenwerken.nl